tisdag 3 november 2009

Cupcakes!

Katt och jag har pratat om att göra en tårta med urtjusiga dekorationer, och sen en massa "cupcakes" (egentligen är det patetiskt att införa ett nytt ord för något som redan har ett låneord i vårt fina svenska språk, men jaja..) som matchar. Då kan man göra i lite olika smaker, det är sjukt sött och det är lätt att allergianpassa. Dessutom gör det inget om man misslyckas med en eller två, för då gör man bara nya ;)

Randomgooglad bild på fina lila cupcakes!




Katt bad mig hitta lite roliga recept som hon kan börja prova, så här är min första brainstorming om vad jag vill ha.

I ordning efter hur intressant det ser ut, och i kategorier för överblick.
Betyg 1-5 för hur intressant det är.

Vanilj:
(5) Vaniljcremefyllda hallon/pistage-muffins
(4,5) Vaniljcupcakes med fluffy frosting & hallon
(3) Saftiga vaniljmuffins

Vit choklad:

(5) Hallonmuffins med krossad vit choklad & valnötter - vet att nötter är dumt men jag tar med en del ändå, det är så gott.., och det här receptet var ett av de bästa.
(4) Muffins med vit choklad, lime & kokos - HUR gott låter inte det då?
(3) Hallon & Vit choklad - Lyxigt och gott, men utan de elaka nötterna. Sigh. Nåja!
(3) Rabarbermuffins med vit choklad - Ohooo. Låter sjukt gott!
(2) Muffins med vit choklad


Citron:

(4) Citronmuffins med vit citronchoklad
(3) Citronmuffins med färskostglasyr
(2) Citronmuffins med lemoncurd
(2) Lemon Cupcakes (Kolla fluffet!)
(2) Saftiga mandel- och citronmuffins
(2) Syrliga citron- och limemuffins
(1) Citronfjärilsmuffins
(1) Citron- och blåbärsmuffins

Blåbär:
(4) Marängmuffins med blåbär - Maräng! Jill 4år vill ha maränger!
(3) Blåbärsmuffins med vaniljströssel
(3) Blåbär och Lime-muffins

Päron/Äpple:
(6) Mandel-och päronmuffins - Låter sjukt gott
(1) "Calles" päronmuffins

Cheesecake:
(5) Cheesecakemuffins - Cheesecake har förevigt en plats i mitt hjärta, tack vare min cheesecakebakande vän Steph.
(5) Passionsmuffins med Cheesecakefyllning - En av favoriterna, helt klart.
(5) Philadelfiaostfyllda Hallonmuffins - Nära cheesecake, men lät godare på nåt sätt.

Övrigt:
(5) Snömuffins - Här har vi nåt väldigt intressant.
(4,5) Strawberry Cupcakes med White Fluffy Frosting - Menåh så fina. Gott lät det ockskå!
(3) Flädermuffins med sommarsmak - Så söta! Och fläder är kärlek.
(3) Hi-Hat cupcakes - Jag vet inte om jag gillar dom, receptet såg bara sådär tilltalande krångligt ut ;P
(3) Lavendel- och mandelmuffins - Men typ NOM?
(3) Mazarinmuffins - Jag är en sucker för mazariner..
(3) Morotscupcakes - Är det typ som morotskaka tro? Morotskaka är nämligen awsome. Kul med nåt annorlunda dessutom!
(3) Prinsesstårtemuffins! Jag VILL ha sånna här! Jag är en sucker för marsipan.
(2) Nougatmuffins - Jag försöker undvika choklad för jag gillar inte det sådär jättemycket, men nougat är en av mina svagare sidor. Gnnnhgemig!
(2) Honungsmuffins
(2) Saffransmuffins - Gotland <3
(1) Engelska äppelmuffins - klassiskt, kanske kan morfas in till nåt intressantare


Herregud, det här tog tid att göra. Nu har jag inte tid att blogga mer, måste göra klart annat! Puss och kärlek på er allihopa.

11 kommentarer:

  1. Vi får nog ses och.. ehum.. prova oss fram.
    Ses ett par gånger och prova typ 2 recept i taget och sen bestämma typ 2 - 4 sorter att ha på bröllopet?

    SvaraRadera
  2. Tur att du gillar att baka då sötnos <3
    Vi får kanske skala ned det lite och kanske inte testa allt .. Men en del. Muffins är ju gott, så.. :D

    SvaraRadera
  3. Tänkte att den här bloggen kanske kunde inspirera lite till utseende och sådär. :) Vet att hon har gjort lite som skulle passa erat tema, men inget utav det som låg på första sidan :)

    http://holysweet.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Oooh fint. Tack Svartlava, jag surfar runt och tittar på inspirerande supersöta saker där nu :D

    SvaraRadera
  5. Du ska leka med Åsa också.

    www.hellosugar.se :D

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset.. anonym :D

    SvaraRadera
  7. Det var din allsmäktiga kaknörd ;P
    säg till om du vill bli spammad med fler bloggar ;p

    SvaraRadera
  8. Har provbakat marängmuffins och jordgubbsmuffins med fluffy white frosting, och det blir ingen av dom iallafall.

    Marängen är jättesvår att få till och blir inte snygg, man själva blåbärsmuffinen är jättegod så den kan funka.

    Jordgubbsmuffinsen får en geleaktig konsistens och ser inte så aptitliga ut, även om dom är goda. Frostingen kan däremot användas, mums.
    Vit, fluffig, lätt att forma och god :D

    SvaraRadera
  9. Det låter helt awsome, Katze!
    Maräng ärä ju lite so so ialla fall, men det var kanske ett kul försök?

    Frostingen blev jag lite kär i så det känns himla bra :3

    SvaraRadera
  10. Idag kommer jag (om jag hinner) testa vaniljmuffins med fluffy white frosting och hallon :) Återkommer med resultat

    SvaraRadera
  11. Det har potential.. måste pröva igen vid tillfälle och mixtra lite med receptet. Men känns inte helt rätt.

    SvaraRadera