måndag 18 januari 2010

Woot woot

Aaah idag fick mamma tag på pastorsexpeditionen, kyrkan vi tittat på:

1. Är ledig på midsommar!

2. Viger gärna utomhus så länge vädret år på vår sida

3. Låter pappa lämna över mig trots att hemsidan sa en annan sak. (För övrigt: Mer patetisk markering för "jämställdhetens" sak får man nästan leta efter. Bröllop är en tradition från en tid då det var en självklarhet att pappan lämnade över bruden och tror verkligen svenska kyrkan att så många brudar är så svaga att de inte kan säga till att de vill gå in tillsammans med sin blivande man, utan att kyrkan faktiskt måste sätta upp regler om det? Regler som de sen uppenbarligen ändå inte håller..! Hade K velat förtrycka mig till att bli överlämnad som om jag vore en sak hade han lätt kunnat göra det, helt uppenbarligen. Tramsigt var ordet, sa Bull.)

4. Lämnade ett nummer till prästen så att vi kan boka en tid att träffas och prata igenom det så snart vi vill. Vi fick ett nummer till vaktmästaren också så att vi kan åka och titta på kyrkan (den är backup om det blir regn eller annat svenskt väder) när vi vill!


Slutsats: Jag är mycket, mycket nöjd idag.


Kärlek!

9 kommentarer:

  1. Men iihp, vad underbart! Det låter helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Vad kul!
    Men min inre etnolog säger: Det har aldrig varit svensk tradition att fadern överlämnar bruden vid altaret. Det är en nutida amerikansk import. Liksom de vita brudklännigarna.

    SvaraRadera
  3. Mm jag insåg det där om att det är en amerikanisering och skämdes lite :P Jag vet inte hur jag fått för mig att det skulle vara något annat? Jag önskedrömde nog bara så hårt.

    Hur som helst är det en av de få amerikanska sakerna jag faktiskt tycker är rätt fina så jag vill nog ändå göra så.
    Tycker fortfarande deras jämställdhetsargument är fåniga dock. Om de årminstone hade hållt på det hade det väl varit okej men fånigt. Nu är det bara korkat imo o.o

    Jag funderade ju på svart klänning ett tag mtp den svenska traditionen, men kom fram till att det blir för goffigt. Man får väl vara medveten om att traditioner ändras och vad som är "svensk tradition" är inte lika lätt att avgöra längre, efter årtionden av internationalisering :)

    SvaraRadera
  4. Haha, dåså.
    Pja, vill man vara ubertraditionell är det ju helt enkelt det finaste i din garderob som gäller. Samt, i vissa regioner, en vackert snidad grötsked som Kristoffer använde för att fria. Typ.
    Jämställdhetsargumentet är inte så fånigt om man ser till vad det hela ska symbolisera. Men jag tror att de mest är irriterade över folk som inte är troende, men ändå vill ha ett kyrkbröllop "precis som på film!1!!!!" och inte alls har nåt förhållande till Svenska Kyrkan.

    SvaraRadera
  5. Du talar sanning, Elin. Dock snackade vi med prästen om det där igår och han hade researchat lite och hittat att det på 30talet var förekommand eäven i sverige med överlämnande av bruden. Kul med en präst som gräver runt i saker när han stöter på något nytt, tycker jag! Och spännande information som jag tänkte att du kanske vill ta del av :)
    Jag har bollat det lite fram och tillbaka och ångrar lite att jag uttryckte mig så starkt om det, jag förstår tanken, men tycker att det är snedvriden välmening så att säga..

    Hur som helst. Det blir bra! Kakor och kärlek åt folket :D

    SvaraRadera
  6. Och juste, vi skrattade gemensamt åt folk som kommer till kyrkan och säger "vi vill gifta oss, men kan ni låta bli att nämna Gud är ni snälla?" Vad är det för fel på folk egentligen?

    Prästen var fett bra och började med att fråga oss om vi ville ha ett kyrkligt bröllop och varför vi ville det. Så fick vi reda ut det och ingen av oss har något emot nämnandet av Gud såklart, då hade vi valt det borgerliga alternativet ju! Himla, himla bra var han :)

    SvaraRadera
  7. Vad härligt! Jag gillar religiösa människor med självdistans :D

    SvaraRadera
  8. Riktigt snygga smycken :)
    När är er stora dag? :)

    SvaraRadera