lördag 24 oktober 2009

Platsen då..

Mamma sa ett ord häromnatten: Skokloster.


Jag brukade alltid besöka skoklosterspelen medan de varade. Skoklosterspelen, för er som inte vet.. Lajvföreningen Enhörningen arrangerade tältläger under Medeltidsveckan varje år, och som "provvecka" slog de upp lägret med pompa och ståt utanför slottet i Skokloster. Hela köret med tornerspel, medeltida by där vi bodde osv.

Tyvärr las projektet ned 2008 eftersom Håbo kommun inte kände att de hade råd.. En vacker dag ska jag se till att det återuppstår..

Men även innan jag började hänga där var vi jätteofta ute med familjen och tittade på de underbara miljöerna. Det finns ett fantastiskt 1600tals-slott, ett värdshus där man kan festa och folk kan bo, och underbara allér av gamla träd. Vi funderar på saken och skall åka ut och titta så K får en uppfattning han också, han har ju aldrig varit där..

Jag älskar platsen och det är viktigt för mig att jag har en känslomässig koppling dit.



Det ligger nära vatten..





...och värdshuset är sååå lyxigt! Kolla bara!

Men det är den här stämningen som framförallt bor i mitt hjärta när jag tänker på Skokloster.. Observera dock att jag under inga omständigheter kommer att acceptera några medeltidskläder på mitt bröllop. Det finns lajv för sånt ;) Jag vill bara ha stämningen, festen och kärleken som är som en liten medeltidsvecka komprimerat. Då får vi våra Visbyvibbar också!


Texten som inte syns är "Statist-censur!".

Mmh, vad tror ni?

5 kommentarer:

  1. åh, visst saknar vi det! Grattis till förlovningen! =) /Skokloster-Emma

    SvaraRadera
  2. Tycker att det låter som en bra idé.
    En vacker plats och dessutom är det lätt tillgängligt med tåg och bil.

    SvaraRadera
  3. Tack Emma! Kul att du hittat hit :D

    Sara: Vist är det lite smart? Det är nära precis som du säger, men ändå avskillt och superfint :)

    SvaraRadera
  4. Nog för att skoklosterspelen degenerarade sista åren jag var där, men oh, väldigt mysig plats. SS approves!

    SvaraRadera
  5. Kul att du hittat hit, Sandström :*
    Det är verkligen sjukt mysigt, visst?

    Helt klart värt att fundera över..

    SvaraRadera