måndag 12 oktober 2009

Platsen?

Jag har inga problem med att vigas av en präst trots att jag knappast skulle kalla mig kristen. Jag är troende men inte religös. Mycket av de kristna värderingarna är dock saker jag håller med om, speciellt om man skall tolka vad kristendom verkligen handlar om och inte vad galna män använt den till för att vinna makt.
K är inte med i Svenska Kyrkan längre av politiska och livsåskådningsmässiga skäl. Jag är dock med, men har aldrig varit det minsta aktiv. Med detta sagt så vill vi gifta oss utomhus i en vacker miljö, men det är helt okej att det är en präst som viger oss sålänge han tar det bananas med bibelorden. Speciellt om vi lyckas lura hit prästen som döpte mig en gång i tiden.. Han är.. Speciell. Och vi gillar speciell ;)


En dröm för mig att att få vigas här..

Mörby Slottsruin i Norrtälje. Jag har varit förälskad i platsen sen första gången jag var där för många år sedan. Om du är nyfiken kan du läsa mer om ruinen här och här!
Platsen är dock känd i paranormala kretsar (vilket fint ord för en så enkel sak..) för att det är just olycklig kärlek som är anledningen till vartenda spöke där.. Känns kanske inte som den muntraste ruinen i världen but then again, vi är lite.. speciella.

Min bröllopsdröm när jag var yngre var att gifta mig i en ruin, på en klippa, i månskenet. Jag vill fortfarande ha ruinen och klippan men månskenet kan bytas mot solsken.

Problem med den här platsen är
- Svårt att ta dit mycket folk.
- Privatägd egendom som familjen inte jättegärna vill att man trampar runt på, de har dock guidade visningar så man borde kunna charma dem. Kanske.
- Inget tillgängligt boende för gäster i närheten.
- Den är relativt liten. I alla fall den öppna ytan som jag kan tänka mig är aktuell att vistas på.

Fördelarna är
- Min själ skulle känna sig hel om jag fick gifta mig här, jag har en fantastiskt stark känslomässig koppling till platsen
- Det är en plats vi båda kan tänka oss, även om K inte varit där ännu gillar han också tanken på ruin
- Det ligger oerhört vackert uppe på en höjd över det som en gång var vatten


Kanske får jag spana vidare efter en annan ruin. Det finns ett par stycken till som jag är förälskad i, jag gillar ruiner rätt skarpt nämligen.

3 kommentarer:

  1. Jag har ett par ruiner och tipsa om!
    Finns ett ställe i motala som heter Birgittas udde.
    http://www.ulvasa.se/Bilder/udde%20flygbild2.jpg

    http://www.ep.liu.se/ea/gotakanal/2001/011/kartwebben/bilder/birgittasudde_flyg.jpg

    http://www.ulvasa.se/Bilder/udderuin.jpg

    Eller en urfrän klosterruin med fängelsehåla & sjukt snygg utsikt vid gränna! (jönköping)

    http://www.adveto.se/images/1975-02-16_Birdman_Gr%C3%A4nna_TO_web.jpg

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Brahehus_Granna_Sweden.jpg

    http://files.reseguiden.se/files/67/rg_733667_m600.jpg

    Aka. Brahehus :)

    SvaraRadera
  2. Visbybrollöp? Det är ju så inte dyrt att åka dit även om det bara är över dagen, boende går att ordna annars, och vackrare platser hittar ni ju knappast i Sverige. Dessutom lär ju ni båda ha en ganska känslomässig koppling till den platsen. Jag är dålig på sånt här, men just a thought. : P

    SvaraRadera
  3. Tack Emma! Jag ska nosa runt på dina tips så snart jag får tid. Jag är dock lite tjurig och VILL vara i min ruin så ingen annan kommer att stjäla mitt hjärta förrän jag har fått ett definitivt nej om den tror jag... x]

    Steph:
    Det är en fin tanke, men.. fatta att frakta hela släkten till Visby? :/
    Dessutom träffades vi ju där så det känns som om det "räcker" så med visbyminnen :)

    SvaraRadera